Waarom een asbestattest?

De Vlaamse overheid wil de aanwezigheid van asbest in gebouwen van voor 2001 inventariseren.

Sinds 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop of schenking van vastgoed dat voor 2001 gebouwd werd.

Het asbestattest inventariseert de mogelijk aanwezige en waarneembare asbestmaterialen. Hiermee wil de Vlaamse overheid de aanwezigheid van asbest in kaart brengen en de afbouw opvolgen.

Het asbestattest informeert en adviseert alle betrokken partijen. Op die manier streven we naar een zo gezond mogelijke leefomgeving.

Wat houdt een asbestinventaris in?

Aan een asbestattest gaat een grondig vooronderzoek vooraf. Aan de hand van de toegestuurde plannen en documentatie maken we een eerste analyse, worden de plannen gemaakt en de rondgang voorbereidt.

Tijdens het plaats bezoek starten we met een visuele inspectie in combinatie met een fotoreportage. Hierbij worden eventuele asbestverdachte punten in kaart gebracht.

Na de inspectie beslist de deskundige in samenspraak met de opdrachtgever of er tot staal name overgegaan wordt. Dit gebeurd volgens de vastgelegde protocollen.

De deskundige laat de locatie asbestveilig achter.

Het resultaat?

Een asbestinventaris met bijhorend asbestattest voor uw vastgoed.

Het rapport omvat conclusies en adviezen om de asbestveiligheid of asbestafbouw na te streven. Het spreekt voor zich dat de asbestdeskundige steeds ter beschikking staat voor meer uitleg en advies.